Foredrag om antiinflamatorisk kost

Med en antiinflammatorisk kost reduceres risikoen for livsstilssygdomme, idet kosten målrettet arbejder på kroppens betændelsestilstand.

Ønsker du at lære hvordan antiinflammatorisk kost kan holde dit blodsukker stabilt, sænke dit kolestorol og holde din tarmflora sund ved hjælp af råvarer rige på antioxidanter og umættet fedt, er du velkommen til at deltage i et af mine foredrag om antiinflammatorisk kost.

Hvad er antiinflamatorisk kost

Antiinflammatorisk kost er ingen streng diæt, men består nærmere af særlige fødevarer, der modvirker inflammationstilstanden i kroppen. Ønsker man at spise antiinflammatorisk bør man have fokus på nedenstående fødevarer:

Grøntsager og bær

Spis varieret – vælg gerne grøntsager og bær i alle regnbuens farver. Disse er fyldt med antioxidanter, som er kendt som kroppens rustbeskyttelse og modvirker den indre betændelsestilstand.

Nogle eksempler: Kål, asparges, løg, spinat, peberfrugt, blommer, solbær og pærer.

Fede fisk

Jo federe fisk jo bedre, for så er du sikret at få rigeligt af omega-3 fedtsyrer.

Nogle eksempler: Laks, makrel og ørred.

Krydderier og krydderurter

Mange krydderier indeholder kraftige antioxidanter, men nogle har også gavnlig effekt på blodsukkeret, så det holdes stabilt.

Nogle eksempler: Kanel, gurkemeje, ingefær og hvidløg.

Fibre og fuldkorn

Kerner og fibre er en vigtig del af kosten, idet de sænker kolestoroltallet og blodsukkeret.

Nogle eksempler: Groft brød, havregrød, perlebyg og havredrik.

Gode olier

Også sunde olier er afgørende i antiinflammatorisk kost, idet flere typer nødder sænker kolestoroltallet samtidigt med det holder blodsukkeret stabilt.

Nogle eksempler: Avocado, rapsolie, mandler og valnødder.

Hvorfor vælge antiinflamatorisk kost

Der er mange årsager til at leve efter en antiinflammatorisk kost – nedenstående er blot eksempler på dens gavnlige effekt på flere områder:

• Reducerer risiko for livsstilssygdomme
• Forbedrer tarmflora og fordøjelse
• Sløver ældingsprocessen
• Vægttab
• Forøget energiniveau, takket være bedre søvn

Ønsker du at finde ud af om antiinflammatorisk kost er for dig, er du velkommen til at kontakte mig.

Frede Damgaard underviser på følgende skoler:

Heilpraktikerskolen: https://www.heilpraktikerskolen.dk/

Urteskolen:
http://www.urteskolen.dk

Institut for Optimal Næring:http://www.optinut.dk

Kinesilogiskolen i Vejle:
http://www.kinesiologiskolen-vejle.dk

Dansk Helsekostforretningers Brancheforenings uddannelse:
http://www.d-h-b.dk

Kostakademiet i Hover: https://www.kostakademiet.dk/

Zoneterapeutskolen i Kolding: http://www.zoneterapeutskolen-kolding.dk

Zoneterapeutskolen i Langeskov: http://www.pilelunden.dk

Zoneterapeutskolerne i Holbæk, Køge og Odense: http://www.zcdskole.dk

Naturvisdomsskolen i Skanderborg: http://www.piasabroe.dk

Phytoakademiet i Norge: http://www.phytoakademiet.no/

Biopatuddannelsen i Norge: http://tunmed.wordpress.com/author/frideelisabeth/

Heilpraktikerskolen i Norge: http://www.heilpraktikerskolen.no/

Institut for biologisk medicin – www.biologisk-medicin.dk

http://www.sundhedskost.dk/aktiviteter

Frede Damgaard kan kontaktes for enkelte kurser og foredrag.  


Tlf. 86 11 40 42 – mail: frede.damgaard@gmail.com

Skriv et svar